Ahad, 22 Februari 2015

BAB 4 BURNOUT GURU

Konsep Burnout

Istilah teacher burnout digunakan pertama kali oleh ahli psikologi Freudenberger (Wood,2000). Bournout merujuk kepada kehilangan minat oleh pekerja terhadap orang-orang yang berkerja dengannya (Maslach,1976; Seidman & Zager, 1837, dlm Aeria, 1995).

Tanda-Tanda Burnout

  • Setiap hari perasaan bagaikan kelesuan menusuk jiwa, sentiasa berdepan dengan rintangan yang sukar ditangani.
  • Tanggungjawab tugas profesional dianggap usaha yang sia-sia dan tidak bermanfaat.
  • Prestasi dan hubungan interpersonal merosot di tempat kerja dan rumah.

Punca-punca Burnout Guru Burnout 
  • Gaya hidup
  • Personaliti guru 
  • Tekanan kerja
  • Kurang pengiktirafan atas tugas yang baik

Tanda-tanda dan simptom Burnout

Burnout merupakan satu proses yang berlaku secara beransur-ansur dalam suatu tempoh yang panjang. Tanda-tanda awal dan simptom burnout akan wujud dan menjadi lebih ketara jika tidak dikesan dengan cepat.

Langkah-langkah Menangani Burnout

Mencegah adalah lebih baik daripada mengubati. Justeru, adalah lebih baik burnout ini dicegah dengan segera setelah dikenal pasti. Antara langkah yang boleh diambil ialah:
  • Latihan atau sesi pengenduran untuk peserta meregangkan badan.
  • Membuat meditasi
  • Membaca sesuatu yang memberikan inspirasi atau menulis jurnal.
  • Bengkel pengurusan masa.
  • Program permentoran untuk guru novis.
  • Bengkel pengurusan stres serta aktiviti peningkatan profesional.
  • Latihan pemakanan.
  • Menambah baik keadaan bekerja.
Secara kesimpulannya, guru perlu meningkatkan kecerdaan emosi untuk mengelakkan diri daripada terjebak dengan gelaja burnout dan dalam masa yang sama mewujudkan suasana kerja yang kondusif.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan