Ahad, 22 Februari 2015

BAB 4 TEKANAN EMOSI DALAM KALANGAN GURU

Konsep Tekanan Stres


Menurut Kamus Dewan (2007) mentafsirkan stres sebagai keadaan resah, cemas, tegang dan sebagainya akibat tekanan mental atau fizikal. Dengan kata lain, stres merupakan tindak balas fizikal yang biasa terhadap satu perkara atau peristiwa yang boleh menyebabkan ketidakseimbangan berlaku.

Jenis-Jenis Stres


Mengikut Cockburn (1996), terdapat 5 jenis stres yang dialami oleh guru. Stres-stres tersebut ialah:

  • Stres ‘here or now’ – situasi yang wujud pada sesuatu masa atau ketika. Contoh: guru berada dalam situasi peperiksaan.
  • Stres ‘anticipation’ – guru akan bertindak balas terhadap sesuatu peristiwa yang dijangkakan. Contoh: setiap hujung semeter, sekolah akan mengadakan hari ibu bapa bertemu guru.
  • Stres ‘imaginative’ – individu akan berimaginasi tentang sesuatu yang ngeri dan menakutkan dalam sesuatu situasi. Contoh: berfikir didatangi pencuri.
  • Stres ‘reactive’ – stres yang wujud daripada peristiwa lampau. Contoh: berasa sedih akibat kematian seseorang.
  • Stres ‘negative’ – sesuatu yang memuncak dalam tempoh masa sama ada hari, minggu atau tahun. Contoh: tidak cukup wang.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan