Era globalisasi dan modenisasi yang berlaku sekarang ini bukan sahaja memberikan
kesan positif, tetapi sebaliknya. Rentetan daripada ini, maka kebanyakan pelajar
terlibat di dalam kebejatan sosial. Dalam masa yang sama, kecanggihan teknologi
zaman ini merupakan penyebab berlakunya gejala sosial contohnya memuat naik
gambar-gambar lucah menerusi telefon.
Amaludin dan Khadijah (2006) menyenaraikan 24 jenis gejala sosial yang melibatkan
penghuni pusat pemulihan akhlak seperti merokok, menonton video lucah, putus
cinta, mencuri, lari dari rumah, minum arak, mengambil pil khayal, berjudi,
menyimpan gambar lucah, mengadakan hubungan luar nikah, memeras ugut, pecah
rumah, menagih dadah, merogol, menyamun, makan rasuah, maksiat, bercerai dan
jenayah bunuh dan sebagainya.
Antara faktor penyebab gejala sosial ialah
sikap ibu bapa dan cara mendidik anak-anak,
sikap pelajar, pengaruh media
massa, iklim bilik darjah, pengaruh rakan
sebaya terhadap sikap agresif, ponteng
sekolah, dan merosakkan harta benda
sekolah. Oleh yang demikian, guru memainkan peranan penting dalam menangani masalah
ini dengan memupuk nilai-nilai murni di alam persekolahan.
Antara tugas guru ialah:
- Guru sebagai pembimbing
- Meningkatkan penglibatan kaunseling di peringkat sekolah
- Gunakan pelbagai strategi dalam bilik darjah.
- Menerapkan nilai murni dalam program anjuran sekolah.
Sekiranya masalah berlanjutan, penglibatan pihak berkuasa seperti pihak polis
haruslah diutamakan. Pihak pentadbir sekolah pula haruslah merujuk masalah
ini kepada pihak polis dan bukannya menyembunyikannya. Kerjasama pihak sekolah
dan pihak polis dapat mengekang daripada gejala sosial terus berleluasa.
bimbit berteknologi tinggi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan